RethinkingMedia at the beach: Storytelling – 10 september 2010


introductie | video’s | sessies | sprekers | sponsors | contact

RethinkingMedia at the Beach was het derde grote evenement van Dutch Media Professionals. Dit keer niet in een donkere congreszaal, maar op het strand. Wel weer met internationale topsprekers, fijne catering en goed gezelschap. 100% relaxed, inspirerend en nuttig bovendien.

RethinkingMedia at the Beach vond plaats op vrijdag 10 september op het strand van Bloemendaal aan Zee in beachclub Vroeger.

Thema: storytelling

Verhalen vertellen is nog steeds de basis van alle media. Verhalen redden levens en via verhalen worden ideeën verspreid. Verhalen inspireren, vermaken en informeren mensen. En ja, verhalen verkopen ook producten.

De digitalisering en fragmentatie van media vraagt om nieuwe manieren van verhalen vertellen, zowel door mediaprofessionals als adverteerders. Er zijn meer kanalen, meer tools, meer stemmen en er is minder tijd om alle verhalen te consumeren.

18 sprekers

Een keur aan nationale en internationale inspirerende sprekers verzorgden het programma. Trots waren we op de komst van Evan Hansen, hoofdredacteur van Wired.com en Zach Wise, multimedia producer bij The New York Times en Brian Singer, een kunstenaar die faam verwierf met zijn 1000 journals project.

Een overzicht van alle sprekers is hier te vinden.

Wat er geschreven werd over het event

Het Newsdesk-team, bemand door studenten van de Hogeschool Utrecht en gesponsord door hoofdsponsor Graphit, genereerde in het zogenaamde Elvis-systeem zo veel mogelijk content die tijdens het event werd gecreëerd. Foto’s, video’s, tweets etc. Een overzicht van hun werk is hier terug te vinden.

Daarnaast waren onze eigen RethinkingMedia-bloggers (Ingelise de Vries, Bram van Montfoort) vanzelfsprekend ook aanwezig. Hun verslagen vind je hier, hier en hier.

Een greep uit de verdere publicaties over het event:

DamenRomijn: Te veel hoogtepunten

Een gele catwalk, lcd-schermen, teenslippers, iPads, loungestoelen, notebooks en een heel arsenaal aan gevierde sprekers uit de internationale mediawereld. Dat waren de ingrediënten van het event Rethinking media at the beach met als thema ‘storytelling’. Hoe vertel je een verhaal met behulp van moderne technieken? En welk verhaal vertel je dan? Zeer interessant voor uitgevers, marketeers, journalisten, bloggers en multimediaproducenten.

Publishr.nl: Evan Hansen (Wired.com): Online storytelling

Hansen wordt het meest enthousiast als hij vertelt over Haïti Rewired. Deze community zette Wired op na de ramp en het platform bood overheid en bedrijven de ruimte om infrastructurele oplossingen voor Haïti te bespreken. In het begin kostte het veel energie om de community tot leven te wekken, maar toen het nieuws in de media afnam, nam het aantal blogs op Haïti Rewired juist toe. Gebruikers leverden steeds meer input en de redactie kreeg een steeds beperktere rol.

Marketingfacts: Storytelling anno 2010 kent vele gezichten

Wie vandaag de dag graag wordt geïnspireerd, had afgelopen vrijdag zeker aanwezig moeten zijn tijdens het RethinkingMedia at the Beach-event in Bloemendaal aan Zee. Dit derde event van de Linkedin-group Dutch Media Professionals had als thema ‘storytelling’ en beloofde voorafgaand een ‘100% relaxed, inspirerende en nuttige’ dag. Met niet de minste keynotes, van onder andere de Wired en The New York Times, en een aantal niet alledaagse – maar wel tot de verbeelding sprekende – bijdragen, werd die belofte absoluut waargemaakt.

Marketingfacts: Rethinking Media at the Beach: Keynote Evan Hansen (Wired.com)

Storytelling vindt niet alleen plaats in de wereld van de fictie en in de wereld van grote blockbusters in bioscopen. Ook in feitelijke, objectieve journalistiek, zegt Hansen. Een voorbeeld daarvan is een Chinees bedrijf (NextMedia) dat animaties maakt van daadwerkelijke nieuwsgebeurtenissen. Het bedrijf is twee jaar oud, stel je voor wat er gaat gebeuren over 5 jaar, analyseert Hansen. De visualisaties (met de carcrash van Tiger Woods) vullen de nieuwsgebeurtenissen aan (“A whole new way to fill in the gap. A fact-fiction hybrid” zegt Hansen).

Mediafacts: ‘De iPad: tijd voor bezinning’

Hoe veel er wel niet mogelijk is met online video content, wordt duidelijk uit de presentatie van Marduq. Dit bedrijf bedenkt, creëert en faciliteert allerlei toepassingen om online video (via de webcam of een online stream) interactiever te maken. Onder het motto “filmpjes moeten niet langer worden, maar dikker” kunnen makers en gebruikers van online video aan ieder frame van een filmpje commentaar, links, google maps, text-overs, agenda items, wikipedia, en nog veel meer toevoegen.
Er ontstaat hierdoor een derde informatiestroom rondom het filmpje. Naast audio en video is aan de hoeveelheid reacties precies te zien welke delen van de film het meest interessant, of het meest saai zijn.

Macworld: RethinkingMedia: Waarschijnlijk een ‘Bright Special’ in oktober
Ook zei Erwin van der Zande dat er in zijn ogen veel meer mogelijk is met de iPad dan enkel de ‘schuivende magazines’. Hiermee doelde de hoofdredacteur op digitale tijdschriften waarmee je met behulp van je vinger door het magazine kan bladeren. Ook Beudeker deelt deze mening. Volgens de directeur van ReadershouseHearst Brand Media zijn veel digitale magazines momenteel eigenlijk niet meer dan een digitale versie van het papieren tijdschrift. Beudeker noemde tijdens de discussie de iPad-gebruiker een creatief en kritisch publiek. Het is daarom volgens Beudeker noodzakelijk dat iPad-apps regelmatig worden vernieuwd. De mogelijkheden die de iPad hiervoor biedt verschillen per doelgroep.

Onderstaande foto’s zijn gemaakt door Wilmar Dik van reclamebeeld.nl.

De fotoset van Guido van Nispen.