Top 10: TV programma’s op social media

Veel TV programma’s houden zich bezig met ‘het tweede scherm’. Maar hoe doen TV programma’s het op social media? Hieronder een overzicht. Daarbij wordt gelet op de Klout score (hoe invloedrijk is het TV programma), volgers op Twitter en Facebook en average Buzz (gemiddeld aantal keer dat het programma vermeld wordt per dag).

Top 10: TV

Bron: Rankingz

Facebook

Bij alle accounts worden minstens dagelijks berichten geplaatst. Daarbij is ook veel interactie met de volgers. Zo plaatst de nummer 1 uit deze lijst, The Voice of Holland, bijna al hun berichten als een vraag. Hierdoor zijn volgers eerder geneigd om een reactie achter te laten, waardoor het bericht meer mensen zal bereiken. Zo bijvoorbeeld:

 

Verder heeft de redactie van GTST een manier bedacht om ook buitenlandse fans aan te trekken. De redactie zet herhalingen van de serie op Facebook met Engelse ondertitels. Daar komen veel positieve reacties op.

GTST

 

 

 

Twitter

De meeste nieuwsprogramma’s uit deze lijst zijn groter op Twitter dan op Facebook. Opvallend hierbij is dat op Twitter de hele dag door berichten worden geplaatst (dus ook ‘s nachts) en op Facebook niet. Zou Twitter een geschikter platform zijn voor nieuwsprogramma’s?

Opvallend

The Voice of Holland, De Wereld Draait Door en POW news staan alledrie hoog in de lijst maar zijn op dit moment niet op tv. POW news doet dit door nieuwsberichten te delen en daarbij altijd te linken naar de website. DWDD doet dit met het terugkijken van fragmenten. De Wereld Draait Door en POW news linken dus allebei weg van Facebook, The Voice of Holland doet dit niet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *