Top 10: Kranten op social media

Hoe doen kranten het op het gebied van social media? Hebben de grootste kranten ook het grootste bereik? Om daar achter te komen staat hieronder een overzicht van de totale betaalde oplage per krant van het eerste kwartaal van 2014 (bron: HOI) en een overzicht van hoe de kranten het op social media doen. Daarbij wordt gelet op de Klout score (hoe invloedrijk is de krant), volgers op Twitter en Facebook en average Buzz (gemiddeld aantal keer dat de krant vermeld wordt per dag).

Oplage

  • Telegraaf: 524.764
  • Volkskrant: 273.816
  • AD: 378.413
  • NRC: 191.390
  • NRC Next: 84.579
  • Metro: 365.201 (gratis krant)
  • Parool: 56.192
  • FD: 105.906
  • Sp!ts: 267.869 (gratis krant)
  • Trouw: 98.521

Social media

De Telegraaf is dus qua zowel oplage als social media de grootste. En Trouw is op social media kleiner dan het Parool terwijl ze een bijna twee keer zo grote oplage hebben. Opvallend is dat bijna alle kranten meer volgers hebben op Twitter dan op Facebook. Alleen bij het AD, Metro en Sp!ts is het andersom. Zou Twitter een beter platform zijn voor de kranten? En moet een gratis krant zich meer profileren op Facebook?

2 replies on “Top 10: Kranten op social media

  • Ron van Dulmen

    Altijd leuk, lijstjes. Alleen wel jammer dat er niet iets nauwkeuriger is gekeken naar wat titels echt op social media doen. Bij de Stentor, een krant met een sterk gefragmenteerd verspreidingsgebied, gebruiken we bijvoorbeeld niet één, maar zestien twitteraccounts. Het totale bereik via Twitter is dan ook met bijna 56.000 volgers, beduidend hoger dan het aantal van 9260 dat in het overzicht wordt gehanteerd.

    Op Facebook was de Stentor lange tijd wat minder actief, maar ook daar zijn er nu meerdere – regionale – pagina’s en groeit het bereik. Ik geef echter direct toe dat we op Facebook nog een flinke stap kunnen en moeten zetten. Daarom is het goed om te zien en te begrijpen wat andere kranten doen. Zo’n vergelijkend overzicht is dan altijd handig.

    Ron van Dulmen
    Chef Digidesk de Stentor

    Reply
  • Anke Verbakel

    Aansluitend op de reactie van collega Ron van Dulmen: ook de gegevens van het ED kloppen. In het overzicht staan alleen landelijke titels. Waarom worden de gegevens van de regionale dagbladen niet meegenomen? Dat lijstje zou een geheel ander beeld geven.

    Voorbeeld: aantal volgers Facebook-pagina ED (facebook.com/eindhovensdagblad) 11.938 (Trouw en FD blijven daaronder). Verder dienen ook bij het ED de Twitter-accounts bij elkaar opgeteld te worden voor een reële vergelijking (overzicht ed.nl/twitter), resultaat +40.000 volgers (exclusief individuele redacteuren zoals onze PSV-watcher Rik Elfrink met ruim 22.000 volgers).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *