Geld verdienen met archived content

In het onlangs gelekte rapport van The New York Times werd het beschreven als een van de grootste gemiste kansen: ‘archived content’. Het opnieuw gebruiken van content kan uitgevers geld opleveren. Ten eerste kan het gebruik van een goed werkend archiveringssysteem, met de juiste zoekwoorden en metadata, het organisch bereik van artikelen veel groter maken. Daarnaast zijn andere partijen bereid geld te betalen voor kwalitatieve content en kan deze dus doorverkocht worden.

NYT-Innovation-Report-Cover

In a digital world, our rich archive offers one of our clearest advantages over new competitors. As of the printing of this report, we have 14,723,933 articles, dating back to 1851, that can be surfaced in useful or timely ways. But we rarely think to mine our archive, largely because we are so focused on news and new features. (The New York Times: Innovation 28)

Zo kan een commercieël bedrijf die bepaalde content nodig heeft voor een soepel verloop van een werkproces, of bijvoorbeeld voor hun eigen content marketing hier gebruik van maken (Lees ook dit verhaal op Marketing Tribune).

Hier in Nederland hebben 12 grote nieuwsuitgevers dit goed begrepen. Persgroep, TMG, Wegener, ANP, SDU, NDC, FD Mediagroep, Erdee Mediagroep, BDU, ND, Friesch Dagblad en Mediagroep Limburg nemen deel aan het nieuwe platform Newz. Een initiatief van NDP Nieuwsmedia

Newz directeur Hendrik-Jan Griffioen: “Newz is veel meer dan een platform dat digitale knipseldiensten levert. Zo zijn we met een media-analysepartij uit de Randstad in gesprek over een toepassing waarbij kan worden nagegaan hoe er over hun klanten in de media wordt geschreven. Bij die klanten kun je denken aan PR-afdelingen van bedrijven die aan reputatie monitoring doen. Newz legt dan dus een soort ‘waardelaag’ over de digitale knipseldiensten heen. Het gaat namelijk niet alleen om die digitale knipsels, maar vooral ook om de data die je uit alle content in Newz kan halen en de concepten (meta-data) die je aan content kunt verbinden”.

Hieronder enkele vragen die Newz oproept op Twitter:

Download hier het volledige New York Times Innovation Report

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *