Nederlandse media kunnen veel beter gebruik maken van correspondenten

Rethinking Media publiceerde de afgelopen weken een paar bijdragen van freelancers in het buitenland. Erg leuk om te lezen. De ‘ondernemers-achtige’ benadering van beide freelancers sluit goed aan bij de filosofie achter de dienst Wereldschrijvers (www.wereldschrijvers.nl). Wereldschrijvers is een netwerk van 54 ervaren Nederlandse freelance journalisten in het buitenland; een van de basisgedachten achter Wereldschrijvers is dat de Nederlandse media veel actiever, leuker en beter van de diensten van die correspondenten gebruik kunnen maken; met Wereldschrijvers willen we een motortje zijn om nieuwe productie- en samenwerkingsvormen tot stand te brengen.


Na een pilotfase waarin we low profile in de markt hebben rondgesnuffeld willen we nu ‘los’ gaan. Dat gaan we doen vanuit een aantal eenvoudige basisgedachten:

1. Het gat in de markt. Wereldschrijvers is ten dele ontstaan vanuit een ‘gat in de markt’-gedachte. Veel uitgevers/opdrachtgevers hebben geen netwerk van goede journalisten in het buitenland, maar wel belangstelling voor goede content uit andere landen. Denk onder meer aan niche- en b-to-b-uitgevers, aan customer media, bedrijfsleven en grote organisaties. Met Wereldschrijvers willen we vraag en aanbod veel beter bij elkaar brengen dan nu het geval is.

2. Kwaliteit. Maar er is meer dan dat ‘gat in de markt’-idee. Wereldschrijvers komt voort uit een sterk geloof in de kracht van producten en diensten die met kennis, vakmanschap en passie voor het vak gemaakt worden. Noem het ‘back to basics’ of een reactie op de vergoogling van de journalistiek. Iemand die een verhaal schrijft over Salvador da Bahia moet ook weten hoe het er op de markt ruikt, waarom de vorige burgemeester populairder was dan de huidige, en welke muziek er in de lokale café’s wordt gedraaid. Een authentiek, betrouwbaar en genuanceerd beeld van een ander land of een andere cultuur google je niet bij elkaar; daarvoor moet je dat land grondig van binnenuit kennen.

Samir Husni schreef in een stuk getiteld “Ten ‘Hope-to-be-Helpful’ Magazine Statements for 2010 and beyond…”:

One of the major problems in today’s magazines is the lack of good content. Twenty years ago you used to pick up a magazine and really find engaging material in it that will keep you busy for a long time. Now, there is no such content in the majority of magazines. … Enduring content that is worth the price is what we need and must create in 2010, regardless of the medium. It is the “Must Have”magazines that will survive the future not the “Nice to Have”.

Voor webcontent geldt minimaal hetzelfde. Uiteindelijk genereer je niet alleen traffic door artikelen die SEO-proof zijn, maar vooral ook door artikelen en berichten die boeiend zijn om te lezen. Zie het succes van Globalpost.com en de Huffington Post: kwaliteit betaalt zich op termijn uit.

Vanuit die kwaliteitsgedachte hebben we veel geïnvesteerd in het samenstellen van een sterk netwerk. Auteurs die deelnemen aan Wereldschrijvers zijn ervaren professionals; ze wonen en werken langdurig in het land waarover ze schrijven.

3. Proactiviteit Een intermediairdienst als Wereldschrijvers komt alleen maar goed tot z’n recht vanuit een proactieve benadering. Als we niet meer zouden zijn dan een doorgeefluik van naw-gegevens, zou onze toegevoegde waarde – zeker op termijn – veel te gering zijn.
Wij denken desgewenst actief mee met opdrachtgevers, en opereren op het snijvlak van contentproductie en uitgeven. We gaan veel verder dan het enkel leveren van artikelen; we kunnen websites van dynamische content (nieuws) in allerlei soorten en maten voorzien, we kunnen vaste rubrieken vullen en we kunnen specials produceren. Door rondom een specifiek thema de kennis en kunde van een (groot) aantal journalisten aan elkaar te knopen en zo input te genereren uit een (groot) aantal landen kun je prachtige reportages, specials, weblogs of series maken. Op dit moment maken we bijvoorbeeld voor een vaktijdschrift een serie over topvrouwen in verschillende culturen. We zijn hier de ‘one-stop-shop’ waar de klant op basis van één briefing artikelen uit een groot aantal landen kan inkopen.

4. Experimenteren en uitproberen. Omdat we klein en ongebonden zijn kunnen we optimaal als een laboratorium functioneren. We kunnen experimenteren met nieuwe samenwerkingsmodellen, met outsourcing en met syndication. We kunnen snel en flexibel producten en diensten uitwerken en implementeren en zo dienen als een soort kweekvijver van nieuwe (ook: online!) modellen voor samenwerking tussen journalisten en opdrachtgevers.

Wereldschrijvers is geen naïef potje luchtfietsen. En waar de pot met goud precies ligt weten we ook niet. Natuurlijk staan budgetten onder druk en is het soms moeilijk een goede prijs voor goede content te vinden. Maar juist in de huidige markt waar iedereen collectief op zoek is naar nieuwe business- en verdienmodellen, kun je veel bereiken door wendbaar en slim te zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Net als veel freelance-journalisten in het buitenland denken we dat er mooie kansen liggen als je ondernemerschap, creativiteit en kwaliteit bij elkaar brengt.

One reply on “Nederlandse media kunnen veel beter gebruik maken van correspondenten

  • Ernst Daniel Nijboer

    Een goed verhaal… de bekende ‘spijker op zijn kop’.

    Als freelance correspondent-journalist, gestationeerd in Rio de Janeiro, zie ik ook verhalen voorbij komen in de Nederlandse media, waarvan je weet dat ze geschreven zijn vanachter het Nederlandse bureau. Ondanks de krappe redactie-budgetten wordt er toch nog onnodig geld uitgegeven aan vliegtickets of aan hoge reis- en verblijfsposten voor bijvoorbeeld dure cameraploegen uit Nederland.

    Ernst Daniel Nijboer
    journalist Brazilie

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *