Transmediaal en Ultrafast

Transmedial branding
Volgens Monique de Haas (Dondersteen.net) is er een nieuwe manier van storytelling. De transmediale manier. Het principe is simpel. Voordat je een film of product lanceert wordt het al zodanig gehyped zodat het product gewild is vóór het er daadwerkelijk is. De Haas nam de case van True Blood, een serie over vampieren. Voordat de serie gelanceerd was, zijn er allemaal producten en werelden gecreëerd. Toen de serie uiteindelijk uitgezonden werd waren er al zoveel fans dat het een succes werd. Er werden in het geval van True Blood niet alleen via internet werelden gecreëerd, maar ook in het echt. Zo werd er een feest georganiseerd waar de vampierenfans uitgedost en wel heen konden. Transmediale storytelling is een nieuwe manier van marketing.

Fast Track
Daan Nolen, Jeanique Kats, Robert Baltus, Ype Driessen en Sahand Sahebdivani vertelde in acht minuten wat ze doen. Daan Nolen (Marduq) creëert een nieuw reactiesysteem voor filmpjes. Wanneer een filmpje becommentariseerd wordt, loopt dat vaak een beetje achter. Dankzij de techniek van Marduq is het nu mogelijk gelijk met het filmpje te reageren.

Ook Jeanique Kats (ilovejeanique.com) vertelde haar verhaal. Een heel persoonlijk verhaal. Nadat ze thuis kwam te zitten werd ze depressief. Door middel van zelfportretten legde ze haar emoties vast. Ruim 1500 bezoekers per dag zagen hoe goed of hoe slecht het met Jeanique ging.

Ype Driessen (fotostrips.nl) heeft eigenlijk maar één missie. De comeback van de fotostrip. Het stoffige imago moet eraf. Samen met zijn vriend Willem maakt hij tegenwoordig een autobiografische fotostrip die iedere donderdag bij NRC verschijnt.

Als laatste vertelde Sahand Sahebdivani verhalen, ouderwetse verhalen. Zonder gebruik te maken van social media. Dat de ouderwetse maniet nog bestaat wilde hij bewijzen.

One reply on “Transmediaal en Ultrafast

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *