"Digitaal denken, dat doen tv-productiebedrijven niet"

Live vanaf zijn vakantieadres in New York, de stad die nooit in slaap dondert, beantwoordt multi-talent Edwin Valent, lid van de groep Dutch Media Professionals, vijf vragen aan Rethinkingmedia.

1. Wat doe je in het dagelijks leven?
Hoofd Nieuwe Media bij de VARA, radiocolumnist op Radio 1 en media-adviseur.

2. Wat is volgens jou de belangrijkste trend in de media?
Dat steeds meer mensen beseffen dat ze media kunnen consumeren waar en wanneer ze maar willen in de vorm die zij kiezen. Dit betekent dat zaken en diensten die vroeger voor een kleine groep weggelegd leken, nu breedte krijgen. Denk maar aan de appstore van Apple waar binnen zeer korte tijd 1 miljard applicaties zijn gedownload

3. Op welke persoon of welk bedrijf in de Nederlandse mediasector moeten we letten?
Edwin Tromp. Nog maar net begonnen bij TBWA/Neboko Flow en doet er nu al hele mooie dingen. Hij gaat met zijn cluppie de reclamewereld vast nog een paar keer verrassen.

4. Je hebt 1 miljoen euro om te investeren in een Nederlands mediabedrijf, welke wordt het?
Met dat miljoen zou ik mijn eigen media-productiebedrijf opzetten en er voor zorgen dat TV niet meer op de ouderwetse manier gemaakt wordt, maar het echt een geïntegreerd geheel wordt met alle andere platforms. Met Talpa waren we destijds al een eind op weg, maar er is nog geen enkel bedrijf – wereldwijd – dat in dit gat gesprongen is. Een video ervaring kan nog zoveel interactiever en digitaler zonder dat het voelt alsof het er met de haren bij is gesleept.
Productiebedrijven worden nog steeds bemand door louter tv-geschoolde mensen die omroepen niet een geintegreerd format kunnen aanleveren. Productiebedrijven beperken zich nog steeds tot het maken van het programma en alle digitale activiteiten worden er vervolgens aan vastgeplakt.

Mediaformats bestaan dus helaas nog alleen theoretisch. Het digitale denken zit bij geen enkel tv-productiebedrijf al echt in het DNA.

5. Welk media buzz woord zouden ze vandaag nog mogen afschaffen?
Open deur; het woord crossmedia. Wordt zo vaak verkeerd gebruikt, zelfs binnen de digitale wereld zelf. Naast de definitiekwestie zijn er daarbij ook nog eens weinig mensen die weten hoe je echt crossmedia bedrijft.

In de rubriek ‘Vijf vragen’ komt telkens een lid van de Linkedingroep Dutch Media Professionals aan het woord. Dit is het Linkedin profiel van Edwin.

2 replies on “"Digitaal denken, dat doen tv-productiebedrijven niet"

  • peter Wingender

    Beste Edwin,

    Ik ben al 15 jaar producent en roep al vanaf 1996 dat er formats met andere platforms moeten worden geïntegreerd. Met alle respectl daar heb ik bij Talpa ook weinig van terug gezien. Wij staan ook altijd open voor dergelijke concepten of mensen die in de ontwikkeling ervan wat te betekenen hebben. Helaas rammelen ze te weinig aan de poort. Het is dus te makkelijk om een bepaalde groep tv makers bij het oud vuil te zetten. En als je vindt dat weinig mensen weten hoe de crossmedia bedrijven dan zou ik zeggen; pak die ruimte!

    P. Wingender, Screentiime Amsterdam

    Reply
  • Tom

    Wanneer ik dit artikel lees en je felle statement lees dat geen enkel productiebedrijf digitaal denkt.
    Denk ik meteen aan MiniMovies een concept van het productiebedrijf Submarine, dat onlangs onder mijn aandacht kwam omdat het genomineerd was voor een Webby award.
    Op http://www.minimovies.org staan documentaires in bite size episodes geoptimaliseerd om online in verschillende delen te bekijken.
    Ik zou zeggen bekijk de activiteiten van Submarine eens want volgens mij voldoen zij al aan al jouw criteria.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *