Geautomatiseerd netwerken met Scoutle

by Anton van Elburg on 18/06/2008 · 5 comments

De nieuwe Nederlandse startup Scoutle heeft een maand na zijn oprichting al aardig wat aandacht gekregen. De site was nog geen week live of de befaamde Amerikaanse web 2.0-watchers van Techcrunch wijdden een post aan dit eenmansbedrijf van Godfried van Loo.

Van Loo probeerde gisteren voor een zaal met 600 bezoekers aan het Mediapark Jaarcongres en een panel met vier investeerders uit te leggen wat zijn concept inhoudt. Daarvoor waren de beschikbare 4 minuten eigenlijk te kort en de zenuwen van Van Loo te strak gespannen.

Maar bij nadere inspectie van de website blijkt het een interessant concept te zijn. Scoutle is een manier voor bloggers om geautomatiseerd geinteresseerde bezoekers te trekken. Je maakt een scout aan die als het ware aan de wandel gaat over het web, en op basis van vooraf gedefinieerde interesses connecties legt met scouts van andere websites of profielen in netwerksites. Vroeger zouden we de scouts ‘agents’ genoemd hebben.

Elke deelnemer aaan Scoutle zet een ‘podium’ op zijn site waarop gevisualiseerd wordt welke scouts er langs komen wandelen. Dat podium is tegelijk een promotiemiddel voor die andere websites. We gaan het hier op Rethinkingmedia binnenkort ook proberen.

Deze video legt het nogmaals uit:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/yaaoW_6ZJFo" width="350" height="275" wmode="transparent" /]

Investeerder en tevens Veronica-directeur Guido van Nispen toonde zich als enige van de vier VC´s in het panel geinteresseerd. Terecht, want hoewel een duidelijk businessmodel nog ontbreekt, heeft Scoutle de potentie om eeen viraal succes te worden. Het lost een concreet probleem voor bloggers op (groeien in traffic) en kan aan vormen van revenue sharing gekoppeld worden. Bovendien is het een leuk en goed idee van Nederlandse bodem.

{ 5 comments… read them below or add one }

Leave a Comment

Previous post:

Next post: