Geautomatiseerd netwerken met Scoutle

by Anton van Elburg on 18/06/2008 · 5 comments

De nieuwe Nederlandse startup Scoutle heeft een maand na zijn oprichting al aardig wat aandacht gekregen. De site was nog geen week live of de befaamde Amerikaanse web 2.0-watchers van Techcrunch wijdden een post aan dit eenmansbedrijf van Godfried van Loo.

Van Loo probeerde gisteren voor een zaal met 600 bezoekers aan het Mediapark Jaarcongres en een panel met vier investeerders uit te leggen wat zijn concept inhoudt. Daarvoor waren de beschikbare 4 minuten eigenlijk te kort en de zenuwen van Van Loo te strak gespannen.

Maar bij nadere inspectie van de website blijkt het een interessant concept te zijn. Scoutle is een manier voor bloggers om geautomatiseerd geinteresseerde bezoekers te trekken. Je maakt een scout aan die als het ware aan de wandel gaat over het web, en op basis van vooraf gedefinieerde interesses connecties legt met scouts van andere websites of profielen in netwerksites. Vroeger zouden we de scouts ‘agents’ genoemd hebben.

Elke deelnemer aaan Scoutle zet een ‘podium’ op zijn site waarop gevisualiseerd wordt welke scouts er langs komen wandelen. Dat podium is tegelijk een promotiemiddel voor die andere websites. We gaan het hier op Rethinkingmedia binnenkort ook proberen.

Deze video legt het nogmaals uit:

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/yaaoW_6ZJFo" width="350" height="275" wmode="transparent" /]

Investeerder en tevens Veronica-directeur Guido van Nispen toonde zich als enige van de vier VC´s in het panel geinteresseerd. Terecht, want hoewel een duidelijk businessmodel nog ontbreekt, heeft Scoutle de potentie om eeen viraal succes te worden. Het lost een concreet probleem voor bloggers op (groeien in traffic) en kan aan vormen van revenue sharing gekoppeld worden. Bovendien is het een leuk en goed idee van Nederlandse bodem.

{ 5 comments… read them below or add one }

Godfried (Scoutle) June 18, 2008 at 09:30

Beste Anton,

Waar ik voorheen het concept probeerde uit te leggen aan hooguit 3 personen tegelijk was de stap naar 600 inderdaad reden voor wat spanning . De 4 minuten draagt dan ook niet bij aan meer rust. Scoutle is vooral duidelijk bij gebruik, een beetje het probleem van Twitter. Er is vooral geen reden om Scoutle niet te gebruiken, maar zo’n kreet is in principe net zo leeg als zeggen dat je het gewoon zou moeten proberen.

Ik dank je voor je complimenten. Houd Scoutle in de gaten zou ik zeggen. Er komt nog veel meer bij maar de basis blijft gelijk… Betrouwbaar, geen verplichtingen, geen kosten en vooral… geen tijd verliezen. De enige manier om meer te profiteren van Scoutle is door te werken aan je blog.

Met vriendelijke groet,

Godfried van Loo
Scoutle – Automated Social Networking
http://www.scoutle.com

Reply

Jeroen Jonker Roelants June 18, 2008 at 10:24

Anton, heeft RethinkingMedia inmiddels al een scout rondlopen?

Reply

ruben van eijk June 19, 2008 at 13:06

Heel mooi concept en prima uitvoering Godfried. Heb em staan en leuke mensen en sites ontmoet. Wat ik wilde vragen. Is Scout als naam gebaseerd op verkenning, of heeft het enig verband met de figuur Scout en haar persoonsdeling in ‘Gehaaid’ van Steven Hall?

Reply

Godfried (Scoutle) June 20, 2008 at 06:46

Beste Ruben,

Leuk gevonden! Het zou mooi zijn als ik dit kon bevestigen, maar dat zou een leugen zijn. Scout is gekozen omdat het een internationaal woord is voor een verkenner. Iedereen kan zich bij daarbij wel iets voorstellen. Ik heb inmiddels begrepen dat scoutle een scoutingleider betekent in het Zweeds maar ook dat komt eigenlijk wel goed uit.

Ik zal eens kijken naar Steven Hall! In de tussentijd ben ik al bezig met een enorme uitbreiding van Scoutle, hetgeen over ruim een maand hopelijk allemaal in één keer online gaat. Ben benieuwd wat je daarvan vindt.

Godfried

Reply

Jeroen Jonker Roelants June 20, 2008 at 08:28

@Godfried, ik ben benieuwd of je inderdaad een gesprek gaat komen met Guido van Nispen van het DCIF, en of daar wat uitkomt natuurlijk. Succes!

Reply

Leave a Comment

Previous post:

Next post: